E-ticaret, gerek gerçekleşen cirolar gerekse de işlem hacmi ve sepet sayılarıyla her geçen yıl katlanarak büyümeye devam ediyor. En yüksek artışlar giyim, hırdavat ve mobilya sektörlerinde yaşandı.
Özellikle de yoğun kampanyalarla geçen yılın son aylarında ulaşılan ciro rakamları, pek çok satıcı için neredeyse sene içindeki tüm rakamları telafi edebiliyor. Türkiye’de son iki aya ait Sales Force verilerini değerlendiren E-Ticaret Altyapı Sağlayıcıları Derneği (EDER) Sözcüsü Yüksel Eminoğlu, geçtiğimiz yıl kasım ve aralık aylarında online satışların cirosunun dünya genelinde 1,14 trilyon dolara ulaştığını bu yıl ise daha da yüksek bir artışın beklendiğini belirtti. Eminoğlu, “Deloitte tarafından yayınlanan rapora baktığımızda 2022 yılı için dünyada %12,8 ile %14,3 arasında bir artış bekleniyor ki bu da Türkiye’deki artış ile paralel bir beklenti” ifadelerini kullandı.
En Yüksek Artışlar Giyim, Hırdavat ve Mobilyada
Kasım ve aralık aylarının e ticarette kampanya ayları olarak bilindiğini vurgulayan Yüksel Eminoğlu, “Ciro olarak baktığımızda 2021 ve 2022 Aralık dönemini kıyaslarsak en çok artış %270 ile giyimde, %269 ile hırdavat sektöründe, %264 ile de mobilyada yaşanırken en az artış %210 ile dermo kozmetik ürünlerinde görüldü” dedi. 2022 yılsonu kampanyalarının bir önceki yıla göre daha parlak geçtiğinin söylenebileceğini belirten Eminoğlu, “Sepet adetleri olarak baktığımızda ise aralık ayında gıda %21, kırtasiye %11 artmışken elektronikteki sepet adetlerinin %24, mobilyada ise %23 azaldığı görülüyor” şeklinde konuştu.
Promosyon Ürünlerinde Beklenen Sezon Artışı
Kasım ayı ile kıyaslandığında aralıkta kalem, defter ve çikolata gibi promosyon ürünlerinde bir artış bulunduğunu ifade eden Yüksel Eminoğlu, şunları söyledi: “Sene sonu olması dolayısı ile firmalar bu sene de yoğun bir promosyon mesaisi yapıyorlar diyebiliriz. Sepetlerde belirgin bir artış olarak Tarot kartlarını görmeye başladık. Diğer taraftan ise nostaljik masa saatleri ve buradaki tasarımlar da yılbaşı için ideal seçimler olarak gözüküyor. Bu segmentte yeni tasarımlar ve hediye olarak sunulan seçeneklerin artmasının etkili olduğu söylenebilir.”
Türkiye Online Alışverişi Sevdi
Yılsonu promosyonları olarak kuru yemiş ve kış çaylarının bu yılki siparişlerinde dikkat çeken bir artış bulunduğunu söyleyen Eminoğlu, “Özellikle geçen senelerde iş dünyasına yönelik ofis malzemeleri promosyonlarının yerini bu sene kuruyemiş, çikolata ve kış çaylarının aldığı görülüyor. Burada hediye kişiselleştirme seçeneklerinin olması firmalara her kişi için farklı ve özel bir promosyon sunma fırsatı vermiş durumda” dedi.
“Sene sonu itibarı ile gözüken o ki insanlarımız online alışveriş işini çok sevdiler” diyen Yüksel Eminoğlu, “Her geçen gün artan seçenekler ve rekabetten dolayı düşen fiyatlar da tercih sebebi olmaya devam etti. Diğer taraftan promosyon gibi zorlu ve yüksek rekabetli bir ortam bile hızla online tarafa kaymış gözüküyor. Özellikle de B2B yapan firmalar ve bu firmaların seçenek ve ödeme konusundaki farklı tercihleri, bu sektörde ciroları hayli yükseltmiş durumda” ifadelerini kullandı.