Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS), 2021 yılına ait e-ticaret verilerini açıkladı. Verilere göre 2021 yılında e-ticaret hacmi 381,5 milyar TL olarak gerçekleşti. Bu rakam, 2020 yılına göre yüzde 69’luk artış anlamına geliyor.
Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS), geçtiğimiz yılın e-ticaret verilerini açıkladı. Verilerden satırbaşları şöyle:
• 2021 yılında ülkemizde e-ticaret hacmi %69 artarak 381,5 milyar TL olarak gerçekleşti. Sipariş adetleri ise yüzde 46 artarak 2 milyar 297 milyon adetten 3 milyar 347 milyon adede yükseldi.
• E-ticaretin genel ticarete oranı 2021 yılında %17,7 olarak gerçekleşti. Bu oranın en yüksek olduğu ay ise %20,4 ile e-ticarette kampanya ayı olarak bilinen Kasım ayı oldu.
• E-ticaretin yüzde 92’si (349 milyar TL) yurt içinde gerçekleşirken yüzde 4’ünü diğer ülkelerin ülkemizden yaptıkları alışverişler, geri kalan %4’ünü ise vatandaşlarımızın yurt dışından yaptığı alımlar oluşturdu.
• Ülkemizde 2021 yılında e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısı 484.347 rakamına ulaştı. Bu işletmelerin 26.442 adedi, ETBİS’e kayıtlı hizmet sağlayıcı olarak faaliyet gösterirken, 472.604’ü e-ticaret pazaryerlerinde faaliyet gösteriyor.
• 2021 yılında gerçekleşen e-ticaret harcamaları ülkemizde 18-70 yaş arası nüfusa oranlandığında kişi başına düşen e-ticaret harcaması 2021 yılında bir önceki yıla göre %69 artış göstererek 4.749 TL olarak gerçekleşti.
• E-ticaret hacminde bir önceki yıla en fazla artış gösteren sektörler şöyle sıralanıyor: Konaklama (%175), gıda ve süpermarket (%162), seyahat, taşımacılık, depolama (%113), havayolları (%98), yemek sektörü (%78), giyim, ayakkabı ve aksesuar (%26).
• Sektör bazında e-ticaret hacimleri ise şöyle: Beyaz eşya ve küçük ev aletleri (52.9 milyar TL), giyim, ayakkabı ve aksesuar (24.2 milyar TL), elektronik (21.4 milyar TL).
• E-ticaret harcamalarının yüzde 86’sı peşin, yüzde 14’ü taksitli ödeme ile yapıldı.
“Sektör, 2022’de 600 Milyar Liralık Hacmi Zorlayacaktır”
Elektronik Ticaret Derneği (ELİDER) Yönetim Kurulu Başkanı Fehmi Darbay, ETBİS’in yayınladığı verileri değerlendirdi. ETBİS verilerine göre, 2021 yılı itibarıyla Türkiye’de e-ticaret yapan firma sayısının yaklaşık 485 bine ulaştığını anımsatan Darbay, “Verileri incelediğimiz bu işletmelerin 26 bin 442 adedinin kendi sitesinden; 472 bin 604’ünün pazaryerlerinden satış yaptığını görüyoruz. Yani online pazaryerleri, e-ticarette lokomotif olmaya devam ediyor” sözlerini kaydetti. Fehmi Darbay, bu verilere göre e-ticaret ekosistemindeki gelişmelerin umut verici olduğuna vurgu yaparak, şunları ifade etti: “2021 e-ticaret verileri, Türkiye’de e-ticaret sektörünün gelişimini hızlandırdığını gösteriyor. 2020’de 226 milyar liradan 380 milyar liralık hacme ulaştı. 2022’de e-ticaret sektörü 600 milyar liralık hacmi zorlayacaktır, belki de aşacaktır” dedi.