Gelişen ve yaygınlaşan internet altyapısı hizmetlerinin büyümesiyle ve tüketicilerin e-ticarete giderek daha fazla yönelmesi neticesinde, e-ihracat günümüzde müşteri potansiyelini arttırmak isteyen firmalar için olmazsa olmaz bir durum ve iş modeli haline geldi. Diğer yandan e-ihracat, her ölçekteki firma için pazar çeşitliliği de sağlıyor. Üstelik hem kurumsal hem de bireysel girişimciler için daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşmak anlamına geliyor.
Şirketler ve bireysel girişimciler için giderek daha fazla tercih edilen e-ihracatın sunduğu önemli fırsatlar kadar kritik püf noktaları ve e-ihracat yapmak isteyenlerin başarılı olabilmeleri için dikkat etmeleri gereken bazı hususlar da var. E-ihracatın nasıl yapılması gerektiğini gerçek anlamda bilmeyen şirketler ve bireyler hem pazar hem zaman hem de müşteri kaybediyorlar. İşte e-ihracatın olmazsa olmazları!
Verim İçin Fizibilite
E-ihracata başlamadan önceki hazırlık aşaması çok önemli! Bu aşamada şirketlerin yapılanmalarını, ekiplerini ve ürünlerini gözden geçirmeleri, gereken revizeleri yapmaları büyük önem taşıyor. Eksikleri tamamlayarak hazırlanmak ve e-ihracata hazır olmak şart. Yoksa küresel rekabet ortamında tutunabilmek pek kolay olmayabilir. Bu nedenle şirketlerin e-ihracat olasılığı yüksek olan ürünlerini tespit etmeleri ve bu ürünlere yönelik fizibilite çalışmaları yapmaları son derece önemli.
Doğru Yönde Adımlar
Yurtiçinde hangi ürünün, nasıl ve hangi kitleye satıldığı, ne kadar sürede satıldığı ve satış sonrası süreçlerinin analiz edilmesi, e-ihracatın önemli ayaklarından biri. Dış pazarda satışa sunulacak ürün ve hizmetlere, iç pazardaki başarıya göre karar vermek gerekiyor. Hedefler kısa ve uzun vadeli olarak saptanmalı, rekabet gücü ve büyüme potansiyeli muhakkak değerlendirilmeli. İhracat departmanının yapılandırılması, görev ve sorumlulukların amaca yönelik planlanması, mevcut personelin ihracat bilgileri ve yabancı dil bilgilerinin geliştirilmesi de ihmal edilmemesi gerekenlerin başında geliyor.
Dış Pazarı İyi Tanımak Gerek
E-ihracat yapacak şirketlerin satış yapacakları pazarı iyi tanımaları gerekiyor. E-ihracat yapılacak olan ülkenin pazar araştırması yapılırken yerel piyasa gibi algılamamalı ve yurtiçinde geçerli olan yöntemlerden farklı satış süreçleri olacağı unutulmamalı. Buradaki amaç, farklı ülkelerdeki piyasaların potansiyelini ve büyüklüğünü belirlemek, değerlendirmelerde bulunmak, kıyaslama yapabilmek ve ihracatı yapılacak olan ürünün en çok hangi pazarda arzu edildiğini, yabancı piyasalarda o tür bir ürüne ihtiyaç olup olmadığını belirlemek olmalı. Hizmet ve ürün sunulacak olan pazarın toplam alım gücü de dikkate alınması gereken konular arasında yer alıyor. Ülkenin finansal ve ekonomik koşulları dikkatle incelenmeli, yüksek enflasyon oranına sahip ülkeler iyi analiz edilmeli. Sosyokültürel yapının da değerlendirilmesi unutulmamalı!
Zaman İyi Ayarlanmalı
E-ihracat yaparken müşteri kaybetmemek için zaman konusunda da çok dikkatli olunmalı. Belirlenen hedef noktaların, işlerin yürütüldüğü merkeze olan uzaklıkları ve zaman farkı göz ardı edilmemeli. Mesafeler taşıma masraflarını da beraberinde getireceğinden, teslimat sürelerinin olumsuz etkilenmesine neden olabilir. Uzak ülkelerdeki zaman farklılığı ve iş saatlerinin uyumsuz olması, süreçlerin çok daha iyi planlanması gerekliliğini beraberinde getiriyor. Bu nedenle ürünlerin gerek hedef ülkeye gerekse tüketiciye ulaşacağı sürelerin iyi tespit edilmesi önem taşıyor. Müşterilere yanıltıcı bilgiler vermek ve taahhüt edilen sürelerde hizmet sunamamak, imaj kaybına yol açıyor.
Anlaşılır Bir Web Sitesi
Web sitesi kullanıcı için kolaylık sağlayacak şekilde tasarlanmalı. Potansiyel müşteriler kendi dillerinde alışveriş yapmak ve iletişim kurmak isteyebiliyor. İşte bu noktada hedef pazarın gereksinimlerine göre web sitesi kurulmasının yanı sıra kullanılacak katalog ve ürün açıklamalarının da anlaşılır olmasına dikkat edilmeli. Ürünler için açıklayıcı ifadeler kullanılmalı ve bu sayede yaşanacak iade problemlerinin önüne geçilmeli. Web sitesindeki dil seçenekleri ziyaretçilerin uyruklarına göre belirlenmeli ve kullanıcıların tercihine bırakılmalı.
Yerel Para Birimleri Gösterilmeli
Yerelleşme, ürün fiyatlamasında da devreye giren önemli bir unsur. Müşterilere, ürün fiyatlarının kendi ülkelerinin para biriminde gösterilmesi, tercih edilirliği arttırıyor. Bu nedenle şirketlerin web sitesi üzerinden satışa sunduğu ürünlerin fiyatlarını, ziyaretçilerinin bulundukları ülkenin yerel para biriminde göstermeleri önemli bir avantaj sağlıyor. Öte yandan farklı para birimlerinin olduğu seçenekler sunmak ve otomatik kur hesaplamalarının yapılması, alternatifleri çoğaltıyor. Dünyanın farklı bölgelerinde, her ülkenin kendine özgü ödeme yöntemleri ve alışkanlıkları olduğu gözden kaçmamalı. Bazı ülkelerde kredi kartıyla ödeme daha çok tercih edilirken, bazı ülkelerde banka transferi ve kapıda ödeme yöntemi öne çıkıyor. Ödemede yaşanacak sorunları ortadan kaldırmak veya minimize etmek için e-ihracat yapılacak ülkelerin tercihlerini ve alışkanlıklarını öğrenmekte fayda var. Buradaki kritik noktalardan biri, ürünlerin fiyatının farklı ülke pazarlarının niteliğine ve para değerine uygun olarak verilmesi…
Güvenceye Dikkat!
Ürünler ne kadar kaliteli, web sitesi ne kadar iyi ve fiyatlar ne kadar uygun olursa olsun, lojistik süreçleri müşterileri tatmin etmiyorsa satış yapmak zorlaşıyor. Gönderiler için gümrük işlemlerinin hızlı ve masrafsız sonuçlanması, teslimat için verilen süreye yönelik güvenceyi zedelememeli. Unutulmaması gereken en önemli noktalardan bir diğeriyse gönderilen kargonun teslimat yapılacak olan ülkenin kanunlarına tabi olduğu… Bu nedenle her ülkenin işlemleriyle ilgili bilgi sahibi olunması, yaşanabilecek olumsuz durumların önüne geçiyor.