Ticaret Bakanlığı, 2022 yılı Türkiye E-Ticaret Raporu’nun ilk 6 ay verilerini yayınladı. Rapora göre Türkiye’de e-ticaret yüzde 116’lık artışla 348 milyar TL olarak gerçekleşirken, e-ticaretin genel ticarete oranı yüzde 5 artarak 18,5 oldu.
Ticaret Bakanlığı’nın 2022 yılı Türkiye E-Ticaret Raporu’nun ilk 6 ay verileri yayınlandı. Yayınlanan rapora göre 2022 yılı ilk 6 ayı itibarıyla Türkiye’de e-ticaret hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 116’lık artışla 348 milyar TL olarak gerçekleşti.
Sipariş adetleri yüzde 38 artış ile 1 milyar 654 milyon adetten 2 milyar 294 milyon adede yükselirken 2021 yılı ilk 6 ayında çevrimiçi e-ticaretin genel ticarete oranı yüzde 17,6 iken bu oran aynı döneme göre yüzde 5 artarak yüzde 18,5 oldu.
Kişi Başına Düşen E-Ticaret Harcamaları
Türkiye’de 2022 yılı ilk 6 ayında gerçekleşen e-ticaret harcamaları 18-70 yaş arası nüfusa oranlandığında kişi başına düşen e-ticaret harcaması 4.964 TL oldu.
Aynı dönemde İstanbul’da kişi başına düşen e-ticaret harcaması 9.857 TL, Ankara’da 6.064 TL ve İzmir’de ise 5.230 TL olarak gerçekleşti.
En Çok Kredi Kartı Kullanıldı
Raporda en çok kullanılan ödeme yönteminin ise kredi kartı olduğu görülüyor.
Ödeme yöntemleri bazında toplam e-ticaret hacminin yüzde 32’sini 113 milyar TL ile havale/EFT ve diğer ödemeler oluştururken, yüzde 2′sini 7.7 milyar TL ile kapıda ödeme, yüzde 66′sını 228 milyar TL ile kartlı işlemler oluşturdu.
488 bin 706 İşletme E-Ticaret Yapıyor
Raporda Türkiye’de hem ETBİS’e kayıtlı olup hem de pazar yerlerinde e-ticaret faaliyetinde bulunan 488 bin 706 işletme bulunduğu ifade ediliyor. Bu işletmelerin 29 bin 287′si ETBiS’e kayıtlı işletme olarak faaliyet gösterirken, 472 bin 840 işletme e-ticaret pazar yerlerinde faaliyet gösteriyor. 13 bin 421 işletme hem kendi sitesinde hem de pazaryerinde elektronik ticaret faaliyetinde bulunuyor.
En Çok İşletme İstanbul’da
İşletmelerin yüzde 83’ü yalnızca bir, yüzde 8’i iki pazar yerinde satış yapmayı tercih ederken, yüzde 4’ü 3 pazar yerini, yüzde 5’i ise 4 ve üstü pazar yerini tercih ederek satış yapıyor.
Elektronik ticaret faaliyeti yürüten işletme sayısının en fazla olduğu il, yüzde 39 ile İstanbul. İstanbul’u sırasıyla yüzde 8 ile Ankara, yüzde 7 ile İzmir, yüzde 4 ile Bursa, yüzde 3 ile Antalya ve yüzde 2 ile Kocaeli takip ediyor.
Yurt İçi ve Yurt Dışı Harcamalar
2022 yılının ilk 6 ayında yurt içi harcamaların payı, yüzde 88’lik oran ile 308 milyar TL olarak gerçekleşmiş. Diğer ülkelerin ülkemiz online alışveriş sitelerinden yaptığı harcamalar yüzde 5’lik oran ile 15.8 milyar TL olmuş. Vatandaşların yurt dışından yaptığı alımlar ise yüzde 7’lik oran ile 24,7 milyar TL.
En Çok Alışveriş Pazartesi ve Perşembe
Elektronik ticaret yoluyla gerçekleşen alışverişlerin yüzde 39’unu İstanbul, yüzde 9’unu Ankara, yüzde 6’sını İzmir’de yaşayan vatandaşların yaptığı görülüyor. Bu illeri Bursa, Antalya, Kocaeli, Adana, Konya, Mersin ve Gaziantep takip ediyor.
Ödeme şekli itibariyle çevrimiçi alışverişte ortalama sepet tutarı 152 TL. En çok alışveriş yapılan gün ise Pazartesi. Pazartesi’yi, Perşembe ve Salı günleri takip ediyor.
Harcamaların Yüzde 86’sı Peşin
E-ticaret harcamalarının yüzde 86’sı peşin ödeme yapılarak, yüzde 14′ü ise taksitli ödeme imkânı kullanılarak gerçekleştirilmiş. Sektörel olarak ise ev ve dekorasyonda yüzde 73, beyaz eşyada yüzde 31, elektronikte yüzde 27, giyimde yüzde 28, seyahatte yüzde 11, konaklamada yüzde 12, havayollarında yüzde 11, kitap ve dergide ise yüzde 7 oranında taksitli işlem tercih edilmiş.
Beyaz Eşya ve Küçük Ev Aletleri İlk Sırada
Raporda 2022 yılının ilk 6 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre sektör bazındaki değişimlere de yer veriliyor. Buna göre yüzde 408 artışla havayolları (30,4 milyar TL), yüzde 344 artışla konaklama (5,6 milyar TL), yüzde 236 artışla seyahat, taşımacılık ve depolama sektörü (12,6 milyar TL), yüzde 176 artışla elektronik (20,3 milyar TL), yüzde 126 artışla giyim, ayakkabı ve aksesuar (24,6 milyar TL), yüzde 124 artışla gıda ve süpermarket (13,8 milyar TL), yüzde 99 artışla yemek (12,2 milyar TL), yüzde 95 artışla beyaz eşya ve küçük ev aletleri (43,7 milyar TL) sektörü yer alıyor.
Sektör bazında online ticaret hacmi değerlendirildiğinde ise beyaz eşya ve küçük ev aletleri yaklaşık 43,7 milyar TL, havayolları 30,4 milyar TL, giyim, ayakkabı ve aksesuar 24,6 milyar TL, elektronik sektörü ise 20,3 milyar TL olmuş. Bu sektörleri gıda ve süpermarket, seyahat taşımacılık ve depolama, yemek ve konaklama sektörleri izliyor.